måndag 12 mars 2012

Vad vore min trädgård utan mina Allium?

Jag har lyckats med mina Alliumbollar, som trivs och för var år bara blir fler och fler!
Jag tycker om denna uppstickare som verkligen ger karaktär åt de rabatter där den finns. Svävande bollar ovanför mina andra planteringar! Bladen blir ganska tråkiga men då man samplanterar Allium med perenner så går det lätt att dölja dem med den övriga grönskan.



I regel skall alla Alliumarter ha en väldränerad jord, med mycket sol. En del nöjer sig emellertid med halvskugga.

 


Jag tycker tom att de är vackra när de ha vissnat, med sina fröställningar!
Det finns ca. 300 arter av släktet som namngavs av Linné, även om han övertog det från romarna. Alliumsläktet har odlats av människan ända sedan 8000 f.Kr, men som prydnadsväxt först sedan 1700 - 1800-talet.



Önskar er en skön vecka med mycket vårsol!



Kram 
 Snart kommer fler vårnyheter att dyka upp i webbutiken:






4 kommentarer:

  1. Gillar också allium och kan förstå att du är nöjd över att de gladeligen förökar sig. Har dessvärre inte några i min kolonilott, men till hösten så ska jag noga välja ut både allium och snödroppar som ska lysa upp tillvaron under våren.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Allium är sååå fina. Brukar t.o.m sätta blommande gräslök i en vas för att de är så fina.//Helen

    SvaraRadera
  3. Allium är en favorit här också! :)

    SvaraRadera
  4. Åh! Va synd! Den 2 april är jag på kanarieöarna så jag missar dig. Hoppas vi kan ses en annan gång. Kommer def o hälsar på dig i sommar. :) Kramar!

    SvaraRadera