onsdag 8 februari 2012

New dawn min första klätterros.

 Min första klätterros var en New dawn
 Det var då mitt stora trädgårdsintresse tog sin början kan man säga. Sedan dess har vi planterat och tagit bort, flyttat och flyttat ännu mer och ju mer vi hållit på desto roligare har det blivit. Tiden räcker inte riktigt  till bara och flera delar av trädgården står ännu orörda.  Men tids nog så blir vi nog klara eller kanske inte. Blir man någon gång färdig med sin trädgård? Tror faktiskt inte det. Kanske är det det som är en del av tjusningen.

New dawn tillhör gruppen Rosa Wichuraiana-gruppen och har ett tätt växtssätt.Blommorna är medelstora till stora och fyllda. Den har ljust rosa blommor. Den doftar ljuvligt!


 Den kan bli upp mot 4 meter hög och sommaren 2010  nådde det toppen av mitt rostorn Riddare. Sommaren 2011 blev den inte så hög pg a den långa kalla vintern då den nästan frös ned helt.  




 Jag har en enkel och klassisk plantering där New dawn växer tillsammas med lavendel i en rund rabatt kantad med stenar.


Kram

7 kommentarer:

  1. Åh så vackert!!!

    Kombinationen New Dawn och lavendel och ditt jättefina rosstöd!

    SvaraRadera
  2. Fin den är! Den står på min önskelista tillsammans med 'Hybrida' och 'Bolero'. :)
    Lunch på måndag blir toppen! Jag kan mellan 11 och 14 så du får bestämma. Ses vi på Hedvigs?
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Det var nog den första klätterrosen jag också satte, men det var i förra trädgården. Här har jag inga rosor alls...men det ska det bli ändring på:) Passar jätte bra med fina tornet!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Åh så vacker den är. Ser fram emot när min nyinköpta New Dawn har vuxit till sig som din :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Superfin med ditt vackra rostorn! Ulrika

    SvaraRadera
  6. Superfin - hoppas min nya som jag planterade förra året blir lika fin! Bra idé med kombon lavendel!

    Mvh Maria

    SvaraRadera