torsdag 5 januari 2012

Strandiris ett kärt inslag...

i min trädgård!
När vi flyttade hit fanns två plantor. Dessa har jag delat och förökat under några års tid och kan alltsedan dess, liksom inte få nog av denna lökväxt som jag tycker skapar så fin höjd i mina rabatter.
Undebart blålila färg har dessa blommor.......
 

Blomningen som sker i juni är dock av det kortare slaget,
 men jag älskar de fantastiska bladen nästan mer. De håller sig fina hela säsongen.
Den förökar sig mycket och bildar en tuva som går att dela med spaden på hösten.
( är man av det otåliga slaget, liksom jag så delar man den under hela
sommaren med undantag under blomningen)

Lite mer information för den intresserade!  Strandirisen är en mycket lättodlad växt som både är anpassningsbar och torktålig. Den behöver dessutom bara sol under halva dagen för att klara sig. Bladen är smala och påminner något om gräs. Strandiris drabbas sällan av sjukdomar, men kan få problem med bakterierost. Strandirisen får vackert formade blommor som håller i sig i några veckor. Blå är den vanligaste färgen, men man kan även få tag på vinröda, vita och tvåfärgade (t ex i ljusgult och vitt) varianter.
Källa: http://www.trädgårdsväxter.com/lokar/strandiris.php

Storlek: 80-100 cm hög, 30-60 cm bred

Ha en skön helg!
Kram

3 kommentarer:

  1. Så vacker den är, en sådan fattas bestämt i min trädgård! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Javisst är strandiris en fantastiskt vacker och modern växt med sina vackra skulpturala blad. Att blommorna sen är helt fantastiska gör ju inte saken sämre.....

    SvaraRadera
  3. Så jättefin, ha en härlig helg du också!
    Kram Malena

    SvaraRadera