söndag 8 januari 2012

Klätterrosen Climbing iceberg

..har fått en plats innanför muren vid vår veranda och klättrar uppför Spaljé med hjärta och rosett!
Klätterrosor klättrar inte som man kanske tror av namnet utan det är taggarna på grenarna som gör att de kan haka fast i varandra och sträcka sig uppåt. 
Klätterrosornas taggar fungerar som stöd åt rosen men man behöver också ha ett växstöd.

Den har medelstora till stora halvfyllda blommor och blommar
från slutet av juni till långt in på hösten.


Jag har samplanterat mina klätterrosor med mindre buskrosor och rabattrosor då klätterrosor kan bli lite glesa nertill. För att få härlig rosdoft när man sitter uppe på verandan finns här också en Constance Spry och Madame Plantier. I bakgrunden syns Leonardo da Vinci som jag mest har för de fina blommornas skull.
Nästa år säger jag nej tack till  Rosenskära och ser fram emot att mina vita fingerborgsblommor tillsammans med lavendel, salvia och kantnepeta framhäver mina rosor istället för att konkurrera om uppmärksamheten. ( Man lär av sina misstag...)


Spalje med Hjärta och rosett finns i två storlekar.
 160 cm och 180 cm hos:

Ha en bra vecka!
Kram

4 kommentarer:

  1. Heia og grattis :-)

    GODT NYTT ÅR !

    Fill linken av min datter og jeg gleder meg til å se på bilder og innlegg:-)

    Hilsen Randi fra Norge :)

    SvaraRadera
  2. Tänk att rost och armeringsjärn med hjärtan och rosetter kan bli så snyggt =)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Mycket snyggt tillsammans med dina fina blomstöd!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt fint klätterstöd!
    Stor Kram Annelie ♥


    PS Titta gärna in till min Give Away!

    SvaraRadera