onsdag 29 juni 2011

En hjärtlig plantering!

 Har gjort en ny rabatt i sluttande söderläge precis i närheten av en gammal björk som suger fukten ur jorden fortare än kvickt. Har jordförbättrat den ganska kompakta lerjorden med torv och kompostjord. Grävde jättegropar till mina rosor och gav dem rejält med kompost och kogödsel. Rosor ska man ju skämma bort om de ska trivas. Jag satte en kinesisk mandarinros här som kan bli upp mot 4 m om det vill sig. Den är släktning till vildrosor och trivs i inte alltför gynnsamma lägen.  Apotekarrosor och några Therese Bugnet har också flyttat hit. Lavendel, kryptimjan, lammöron och grekvädd finns här också. Eftersom det tar ett tag för rosor och perenner att växa till sig så jorde jag ett stenhjärta i rabatten för att fylla ut lite. Strandtriften satte jag emellan stenarna då de växer som små tuvor. Klipper man ned dem efter blomningen så blommar det igen under sensommaren.


Jag ska ta helt ledigt en vecka och fara till Österlen. Hoppas på bad och ett besök i Apotekarns trädgård. Rosvecka var det där också läste jag...

KRAM
Anna

PS. Titta in hos  Aka och bloggen A House with av wiew, det blev så fint med blomstöd hjärta som hon vann hos mig tidigare i år. jag är så glad att du blev nöjd!!!  Ni missar väl inte utlottningen som pågår till 15 juli! DS

12 kommentarer:

  1. Åhh så himla fint. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg du har! Jag blir en följare direkt.

    Just nu är det rosfrossa i min blogg om du vill kika ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig idé! Den lånar jag för jag har så mycket sten och så stor trädgård. Jag tycker det är så fint med kombinationen sten och växter.

    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  4. så fint! Rolig idé! Låter som om den rabatten kommer att bli jätte fin!
    Ullis

    SvaraRadera
  5. Vad fint du gjort i trädgården! Ha en skön semester på Österlen! Underbart fint där nere! Ska kika in hos dig någon fredag framöver :o) Mvh Anna

    SvaraRadera
  6. Ha en skön semestervecka.
    Fint hjärta har du fixat också...vill ju gärna se hur hela slänten ser ut:)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Superfin rabatt, härlig form:)//helen

    SvaraRadera
  8. Vilken fin hjärtrabatt du har gjort! Snyggt med strandtriften mellan stenarna!
    Ha en skön kväll!
    Cecilia

    SvaraRadera
  9. Så fint! Helt i min smak, lila o sten!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blogg jag hittade här! Så mycket vackra bilder...
    Så fint det blev med hjärtat, vilken härlig idé!
    /Petra

    SvaraRadera
  11. Jag gillar hjärtan, våran yngsta dotter föddes med hjärtfel, så det är något jag fastnat för. Det är ju så snyggt att blanda in sten i planteringen. Hoppas du haft en trevlig semester, Ninna

    SvaraRadera
  12. Jag gillar verkligen stenhjärtat idén och strandtrift som är så enkel och vacker. Jättefint!
    Vänligen Anna-Lena
    annalenasays.blogg.se

    SvaraRadera