lördag 11 december 2010

Hjälp mig med julrosen!

 Hade aldrig haft någon julros men tycker de är så vackra så jag införskaffade en i höstas. Planterade den i en korg på trappan och när vintern kom så stod den kvar där och frös. Ska du inte ta in den? sa svärmor.  Det gjorde jag kvickt. Väl inne torkade bladen och ramlade av... Nu dör min julros sa jag till vänner och bekanta. Köp ingen sån, dom verkar vara supersvåra. Ack, så fel jag hade.... Den tog sig och nu blommar den!















Hjälp mig nu så jag inte tar livet av julrosen! När planterar jag ut den och visst är det så att den ska stå svalt och ljust? Får den torka ut eller ska jorden vara fuktig?
Kram Anna

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Jag har en fyra, fem stycken olika julrosor. Både vanliga vita och hybrider. Jag har planterat dem precis vid ingången i halvskugga och de sköter sig helt själv. Behöver inte vattna dem mer än någon annan perenn. Däremot gillar de inte att flyttas. Det kan ta ett par år innan de har etablerat sig och börjar blomma. Men de är ju värda att vänta på. Min första julros fick jag precis som du vid jul och nu går det ju inte att gräva ner dem så jag ställde ut den i förrådet (ca +10) efter den hade blommat ut och grävde ner den när tjälen gick ur marken. Det verkar ha fungerat bra. Mina är full i knoppar under snön. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Har tre gånger fått en julros vid jul som fått stå inne på fönsterbräda över element (varit ganska noga med vattnigen) tills det gått att plantera ut dem i mars-april... Enligt min erfarenhet är de tuffa och klarar det mesta - till och med uttorkning... Nu har jag tre plantor i trädgården! Det kan ta ett tag (eller år) utan att de blommar när man flyttar runt dem... Har bara vanliga Helleborus niger, skulle gärna ha orientalis också... Kanske att jag köper en om de inte är för dyra....

    Kram!

    SvaraRadera