fredag 17 december 2010

Myskmadran i min trädgård.

När vi flyttade till vårt hus för många år sedan nu så fanns det en matta av myskmadra under ett äppelträd. Det var så vackert när den blommade så jag planterade den på många ställen. Myskamadran är om man läser om den en utpräglad skuggväxt som går att hitta vild i lövskogar och lundar. Blomningen infaller i maj, juni.


En matta av myskmadra under mitt äppelträd.


                
Första rabatten jag flyttade den  till trodde jag var en skuggrabatt,  men när sommaren kom och solen stod högt över huset så var det ingen skuggrabatt längre. Torrt och sol nästan hela dagen visade det sig...  Myskmadran lever i alla fall efter flera år fortfarande i min soliga och ganska torra rabatt. Jag vattnar lite extra mitt i sommaren för ibland när solen steker ser den lite ledsen ut.
Ha en trevlig fredagskväll!
Kram Anna


2 kommentarer:

  1. Älskar myskmadra! :) Du vet väl om att du kan torka den precis som med lavendel och så har du väldoft året om... :)
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Så söt! Kanske kan man tulla lite på bestånden i sommar om man har vägarna förbi? Torka lät ju jättespännande - bra tips Anna-Karin!

    Kram!

    SvaraRadera